Terokai ASEAN dengan 'ASEAN Explorer Pass' dari AirAsia MOVE

  • Memantapkan kedudukan untuk memperjuangkan ASEAN sebagai OTA serantau

  • Bertujuan untuk memberi inspirasi kepada pelancong untuk meneroka dan mengetahui lebih banyak mengenai ASEAN yang melangkaui destinasi popular peringkat teratas

  • Harga promo RM999* sahaja dari 25 - 30 April

25 APRIL 2024, KUALA LUMPUR - AirAsia MOVE (dahulunya dikenali sebagai AirAsia Superapp), sebuah usaha digital oleh Capital A Berhad terus mengorak langkah besar ke arah mengukuhkan kedudukannya sebagai platform ejen pelancongan dalam talian (OTA) yang memperjuangkan dan menghubungkan rantau Asean, terutamanya melalui produknya 'Asean Explorer Pass'.

Asean Explorer Pass telah dilancarkan secara rasmi oleh Yang Berhormat Dato Sri Tiong King Sing, Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia, yang juga Pengerusi Menteri-Menteri Pelancongan ASEAN, Tan Sri Nazir Razak, Pengerusi ASEAN-BAC Malaysia, Tan Sri Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A dan Pengerusi Eksekutif MOVE Digital. Turut hadir pada majlis itu ialah ahli majlis dari ASEAN-BAC dan Nadia Omer, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia MOVE.

ASEAN Explorer Pass ialah pas perjalanan tahunan yang membolehkan pelanggan menerokai seluruh rantau ASEAN melalui rangkaian penerbangan antarabangsa dan domestik** AirAsia, menikmati diskaun hotel serta sambungan di darat melalui AirAsia Ride selama setahun penuh dari tarikh langganan .

Mulai hari ini sehingga 30 April, ASEAN Explorer Pass ditawarkan pada harga promosi awal sebanyak RM999* atau ansuran RM89.91/bulan, dan boleh dibeli di aplikasi AirAsia MOVE. Selepas 30 April, pas akan kembali kepada harga asalnya iaitu RM1,188* atau RM106.92/bulan ansuran.

Tan Sri Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A dan Pengerusi Eksekutif MOVE Digital mengulas, “Selama lebih dua dekad, perniagaan penerbangan Capital A, AirAsia, menerajui ketersambungan di ASEAN dengan membolehkan orang ramai dari semua lapisan masyarakat rantau ini untuk mempunyai akses kepada penerbangan mampu milik. Untuk melanjutkan lagi, AirAsia MOVE sebagai OTA mempunyai keupayaan untuk memperjuangkan usaha menghubungkan ASEAN dengan memudahkan pengalaman perjalanan yang lancar dan memperkasakan pengembara dengan pilihan yang memenuhi keperluan mereka di hujung jari mereka.

Hari ini, kami dengan bangganya memperkenalkan ASEAN Explorer Pass, serba baharu, yang benar-benar direka untuk membolehkan penerokaan destinasi ASEAN, terutamanya tempat yang masih belum diterokai di seluruh pelusuk ASEAN, melangkaui destinasi popular seperti Bali, Bangkok, Phuket dan bandar-bandar Tahap-1 utama.

Data daripada pas perjalanan sebelum ini yang dijual oleh AirAsia MOVE pada Disember 2022 jelas menunjukkan bahawa permintaan untuk perjalanan dalam rantau ASEAN adalah tinggi, dengan lebih 80,000 penerbangan antarabangsa ditebus dan diterbangkan dalam setahun. Memandangkan ASEAN terus meningkat sebagai hab utama untuk perdagangan & pelaburan antarabangsa, membolehkan ketersambungan intra-ASEAN dan kebolehcapaian kepada keperluan perjalanan utama seperti penerbangan, hotel dan perjalanan adalah penting. Capital A, melalui AirAsia MOVE, berbangga untuk membolehkan lebih ramai lagi menerokai pelbagai landskap ASEAN, dan membantu orang ramai pergi ke mana-mana.”

Tan Sri Nazir Razak, Pengerusi ASEAN-BAC Malaysia menambah, “Bagi pihak ASEAN-BAC, saya mengucapkan tahniah kepada AirAsia dan AirAsia MOVE atas pencapaian yang luar biasa ini. Pelancaran pas ini adalah bukti visi kolektif kami tentang ASEAN tanpa sempadan, di mana halangan memberi laluan kepada jambatan, penerbangan, dan perayaan kepelbagaian sebagai kekuatan terbesar kami. ASEAN telah menyambut 100 juta pelancong antarabangsa pada 2023, iaitu 70% daripada tahap pra-pandemik, dan kami yakin usaha sedemikian oleh AirAsia MOVE akan menggerakkan jarum dalam merangsang lagi perjalanan, dan memacu ekonomi ASEAN.”

Mereka yang membeli ‘Unlimited Pass’ pada Mac 2024 akan dilanjutkan kesahihan penebusannya sehingga 6 Mei 2025, dan boleh melakukan perjalanan sehingga 20 Mei 2025. Pemegang Pas Asean Tanpa Had sedia ada akan melihat perubahan ini berkuat kuasa mulai 7 Mei 2024 dan seterusnya. Pemegang Pas Asean tanpa had yang ingin menebus destinasi domestik di negara selain negara mereka sendiri (berdasarkan kewarganegaraan pada pasport), akan dikenakan caj SST apabila mereka menukar kepada 'ASEAN Explorer Pass'. Baca halaman FAQ di sini untuk mengetahui lebih lanjut.

Ekosistem AirAsia MOVE termasuk perkhidmatan OTA seperti tempahan penerbangan daripada lebih 700 syarikat penerbangan, termasuk Syarikat Penerbangan Tambang Rendah Terbaik Dunia AirAsia dan 900,000 hotel di seluruh dunia serta perkhidmatan pengangkutan, pengalaman menjamu selera, insurans dan banyak lagi, disokong oleh program kesetiaan yang mantap, MOVE Ganjaran. AirAsia MOVE memenangi ‘Agensi Pelancongan Dalam Talian Terkemuka Asia 2023’ oleh World Travel Awards dalam pencalonan pertamanya dalam kategori OTA.

Melengkapi AirAsia MOVE ialah BigPay, platform pembayaran digital Capital A Berhad, yang telah memperkemas transaksi kewangan untuk pengembara. Dengan ciri-ciri seperti pertukaran mata wang masa nyata dan perkhidmatan pengiriman wang kos rendah, BigPay telah memudahkan proses mengurus kewangan semasa dalam perjalanan, menghapuskan kerumitan membawa mata wang fizikal atau berurusan dengan yuran transaksi yang terlalu tinggi.

Muat turun aplikasi AirAsia MOVE melalui Apple App Store, Google Play Store and Huawei App Gallery.