ADE lancar AEROTRADE & ELEVADE FLEET, rintis inovasi dalam Sistem Perolehan Bahagian Pesawat dan Pengurusan Holistik Baikpulih Pesawat di Asia

LANGKAWI, 24 Mei 2023 – Asia Digital Engineering (ADE), anak syarikat Capital A Berhad bagi kejuruteraan dan baik pulih pesawat, hari ini mengumumkan pelancaran dua produk penyelesaian digital terbaharunya, AEROTRADE dan ELEVADE FLEET, yang bakal merevolusikan landskap perolehan bahagian pesawat serta pengurusan holistik baikpulih pesawat di Asia. Kedua-dua platform inovatif ini direka bertujuan untuk menyelaraskan operasi, meningkatkan kecekapan serta meningkatkan prestasi keseluruhan industri penerbangan.

Pelancaran tersebut berlangsung sempena Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi 2023 (LIMA'23) pada Rabu, dan disaksikan oleh YB Chang Lih Kang, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia.

AEROTRADE, sebuah platform pemasaran industri penerbangan yang direka bagi menangani masalah proses yang rumit untuk syarikat penerbangan dalam mendapatkan alat gantian pesawat. Dengan memanfaatkan teknologi terkini, AEROTRADE memudahkan proses pembelian dan penjualan, memberikan pengalaman yang lancar untuk pelbagai pihak berkepentingan. Dengan lebih daripada AS$120 juta inventori tersedia untuk kedua-dua jenis pesawat Airbus dan Boeing, AEROTRADE telah menjadi tuan rumah untuk perolehan penerbangan dengan pantas. Platform ini telah menarik lebih daripada 60 syarikat penerbangan, penyedia kemudahan MRO, pengedar, ejen dan stokis di seluruh dunia, mempamerkan popularitinya yang semakin meningkat dalam kalangan pemain industri. Pelan pengembangan masa depan platform ini termasuklah meningkatkan mutu perkhidmatan untuk menyelaraskan serta mengautomatikkan pemerolehan, logistik dan aktiviti berkaitan pengurusan inventori.

Sementara itu, ELEVADE FLEET, modul pertama daripada ekosistem digital ELEVADE ADE, membawa konsep pengurusan baikpulih pesawat ke tahap yang lebih tinggi. Dengan tumpuannya pada pemantauan dan pengurusan holistik, ELEVADE FLEET dapat memudahkan pemantauan serta menyediakan penyelesaian mengenai baikpulih pesawat dalam masa nyata. Dengan memanfaatkan data dan pengalaman penyelenggaraan pesawat selama lebih 20 tahun, sistem ini bakal menawarkan keupayaan penyelenggaraan ramalan dan preskriptif, analitik lanjutan, pengesanan pesawat, pemantauan kabin dan banyak lagi. ELEVADE FLEET adalah sistem pengurusan baikpulih pesawat lengkap pertama yang tersedia secara komersial seumpamanya di Asia. Pada masa ini, semua pesawat Kumpulan Penerbangan AirAsia yang terdiri daripada kedua-dua pesawat badan sempit dan lebar sedang dipantau melalui ELEVADE FLEET.

Mengulas mengenai pelancaran itu, YB Chang Lih Kang, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Malaysia berkata: “Malaysia telah mencapai kemajuan besar dalam membangunkan industri penerbangan dan aeroangkasanya, memfokuskan kepada sains, teknologi dan inovasi. Saya memuji usaha berterusan ADE dalam merintis inovasi dan kemajuan teknologi, yang menghasilkan pelancaran AEROTRADE dan ELEVADE FLEET hari ini. Dengan menerima transformasi dan inovasi digital, kita mampu memacu kemajuan dalam kejuruteraan pesawat dan meningkatkan kedudukan Malaysia sebagai hab kecemerlangan teknologi dalam sektor penerbangan di peringkat serantau dan global. Kerajaan komited dalam menyokong pertumbuhan industri penerbangan dan kami akan terus bekerjasama rapat dengan semua pihak berkepentingan untuk mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk Penyelidikan & Pembangunan Aeroangkasa (AR&D) dan memupuk inovasi di kalangan pemain industri".

Mahesh Kumar, Ketua Pegawai Eksekutif ADE berkata: “Memanfaatkan kedudukan kami sebagai penyedia penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) utama untuk syarikat penerbangan tambang rendah terkemuka dunia iaitu AirAsia selama lebih 20 tahun, matlamat kami memasuki usaha ini adalah untuk memudahkan proses perolehan bahagian pesawat yang kompleks, menyediakan penyelesaian sehenti untuk syarikat penerbangan, serta menawarkan sistem pengurusan kesihatan pesawat holistik, membolehkan syarikat penerbangan mengoptimumkan aktiviti penyelenggaraan dan meningkatkan keselamatan. Penyelesaian inovatif ini mempamerkan komitmen kami untuk merevolusikan industri penerbangan di Asia dan seterusnya. Kami berbangga melihat kejuruteraan bertaraf dunia dan kepakaran MRO peneraju industri kami mempelopori inovasi penyelesaian digital sedemikian di Asia, dan pelancaran hari ini akan menjadi batu loncatan bagi kami untuk terus menerajui Penyelidikan & Pembangunan (R&D) dalam menjadi sebuah syarikat yang inovatif. peneraju di kalangan pemain penerbangan dan MRO lain di Malaysia dan Asia Pasifik. Kerja-kerja sedang dalam perancangan untuk menyepadukan Kecerdasan Buatan (AI) ke dalam ciri-ciri ini sebagai sebahagian daripada bidaan kami untuk memastikan standard perkhidmatan tertinggi dalam semua yang kami lakukan untuk memenuhi keperluan pelanggan kami dengan terbaik".

Jangan lepaskan peluang untuk menerokai keupayaan canggih AEROTRADE dan ELEVADE ADE secara langsung semasa LIMA ‘23. Pemain industri dan rakan kongsi yang berminat untuk meminta sesi demo peribadi boleh berhubung dengan pasukan ADE melalui ahmadnaimabdullah@ade.aero untuk AEROTRADE dan mahendrandoriasamy@ade.aero untuk ELEVADE.

**TAMAT**