airasia Digital umumkan kelahiran MOVE serta perkenalkan era baharu inovasi perjalanan & pengembaraan

  •  airasia Superapp diberi nafas baharu kepada airasia move dengan kepimpinan baharu 

  • Tony Fernandes sebagai Pengerusi Eksekutif MOVE 

  • Penukaran nama untuk mencerminkan fokus airasia Superapp dan BigPay pada perjalanan & pengembaraan

Keterangan Gambar: [Dari kiri]: Nadia Omer, Ketua Pegawai Eksekutif baharu airasia Superapp (kini airasia move), Tan Sri Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A dan juga kini merupakan Pengerusi Eksekutif MOVE dan Zubin Rada Krishnan, Ketua Pegawai Eksekutif BigPay di Majlis Perlancaran dan Sidang Media MOVE di Panggung Wayang DADI di Pavilion Bukit Bintang hari ini.

KUALA LUMPUR, 18 SEP 2023 - Dalam langkah strategik untuk menekankan komitmennya terhadap perjalanan, cabang digital Capital A, airasia Digital mengumumkan transformasinya kepada MOVE Digital (MOVE). Penjenamaan semula ini menandakan satu babak yang menarik dalam fasa pertumbuhan seterusnya melalui kedua-dua perniagaannya, airasia Superapp dan BigPay.. 

Perniagaan platform pengembaraan MOVE, airasia Superapp juga akan menjalani penyegaran jenama dan menukar namanya kepada ‘airasia move’ dalam masa terdekat sebagai sebahagian daripada transformasi yang sedang berjalan.

Pengasas bersama AirAsia yang berwawasan dan Ketua Pegawai Eksekutif Capital A, Tony Fernandes akan memegang jawatan sebagai Pengerusi Eksekutif MOVE. Beliau akan memainkan peranan penting dalam memacu kerjasama rapat antara kedua-dua airasia Superapp (kini airasia move) dan BigPay untuk membuka potensi sebenar dan sinergi perniagaan digital ini.  

 Tony Fernandes, Pengerusi Eksekutif MOVE berkata, “Nama MOVE menandakan kami lebih baik sebagai cabang digital Capital A, dan mengulangi komitmen kami untuk menggerakkan orang, idea dan inovasi ke hadapan dalam ruang perjalanan. Bayangkan akses lancar kepada perkhidmatan perjalanan dan kewangan pada satu platform, dengan ciri kewangan bersepadu seperti paparan baki, tambah nilai dan pembayaran daripada BigPay dan mengukuhkan lagi cadangan nilai pergerakan airasia sebagai aplikasi perjalanan pilihan. Peranan saya sebagai Pengerusi Eksekutif MOVE adalah untuk meningkatkan sinergi antara kedua-dua perniagaan. Dengan perubahan ini, pasaran boleh mengharapkan pengalaman pengguna yang memperkaya selain daripada lebih banyak penyepaduan ciri BigPay dalam airasia Superapp (kini airasia move) tidak lama lagi.” 

Dalam era baharu inovasi perjalanan untuk MOVE ini, kami gembira mengalu-alukan Nadia Omer ke dalam organisasi sebagai Ketua Pegawai Eksekutif baharu airasia berpindah berkuat kuasa 26 Oktober. Keutamaan utama beliau adalah untuk memacu lagi visi pairasia sebagai platform perjalanan kos rendah dengan penukaran yang tinggi, sambil bekerjasama rapat dengan BigPay, diketuai oleh Zubin Rada Krishnan. Mohamad Hafidz, yang kini pemangku Ketua Pegawai Eksekutif akan terus menerajui perniagaan buat sementara waktu dan saya ingin mengucapkan terima kasih atas sumbangan beliau sepanjang beberapa bulan lalu.” 

airasia Superapp, atau yang bakal dikenali sebagai airasia move tidak lama lagi, telah menjadi platform perjalanan sehenti yang menawarkan nilai dan kemudahan melalui pengalaman tempahan hujung ke hujung yang lancar dalam tempoh dua tahun yang lalu, manakala BigPay telah memantapkan dirinya sebagai fintech yang inovatif pembekal yang membolehkan rakyat Asia Tenggara meningkatkan kehidupan mereka melalui pengurusan kewangan yang lebih baik.

Kedua-dua perniagaan digital Capital A telah mencapai kemajuan yang ketara, dengan airasia Superapp (kini airasia move) mencapai rekod tertinggi MAU (pengguna aktif bulanan) sebanyak 15 juta pada akhir suku kedua, manakala BigPay menyaksikan pengguna berkadnya berkembang sebanyak 16 % YoY untuk tempoh yang sama. MOVE Digital Sdn Bhd (dahulunya dikenali sebagai airasia Digital Sdn Bhd) ialah cabang digital Capital A Berhad, dan merangkumi dua perniagaan transformatif: airasia Superapp (kini airasia move) dan BigPay. 

 MOVE Digital Sdn Bhd (dahulunya dikenali sebagai airasia Digital Sdn Bhd) ialah cabang digital Capital A Berhad, dan merangkumi dua perniagaan transformatif: airasia Superapp (kini airasia move) dan BigPay. MOVE berdedikasi untuk merevolusikan sektor pelancongan dan perkhidmatan kewangan dengan menawarkan penyelesaian yang inovatif dan mengutamakan pengguna pada nilai terbaik.