Destinasi Popular untuk percutian semasa Tahun Baharu Cina ini

Book your Flights on the airasia Superapp!

Terdapat trend yang semakin meningkat bagi orang yang memilih untuk melancong dan bukannya pulang ke rumah untuk perjumpaan Tahun Baharu Cina yang biasa. Apa yang tidak bagus untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas, bertempur dengan orang ramai dan soalan-soalan usil daripada saudara-mara?

Jika anda masih mempertimbangkan ke mana hendak pergi pada musim perayaan yang akan datang ini, berikut adalah senarai destinasi yang boleh anda pergi untuk percutian Tahun Baru Cina (tonton video di sini):

1. Vietnam

(Destinasi Popular: Ho Chi Minh, Hanoi)

Syarikat Penerbangan Pilihan: Terbang bersama AirAsia atau Vietnam Airlines 

Vietnam adalah permata yang menggabungkan sejarah yang kaya dengan kemodenan yang bertenaga. Semasa anda memulakan perjalanan anda, bandar dinamik Ho Chi Minh dan Hanoi menantikan penerokaan anda. Bandar Ho Chi Minh, dahulunya Saigon, berdenyut dengan tenaga di tengah-tengah jalan yang sibuk, di mana kewujudan harmoni seni bina kolonial Perancis dan bangunan pencakar langit yang anggun mencipta permaidani bandar yang unik. Selidiki masa lalu bandar di Muzium Peninggalan Perang atau nikmati citarasa tempatan di Pasar Ben Thanh yang ikonik. Sementara itu, Hanoi, ibu negara, mengekalkan warisan budaya Vietnam dengan anggun dengan kuil purba, tasik yang tenang dan jalan labirin Old Quarter yang bersejarah.

2. Indonesia 

(Destinasi popular:  Bali, Jakarta)

Syarikat Penerbangan pilihan: Terbang bersama AirAsia, Citilink Indonesia, atau Transnusa Airlines

Sementara itu, Indonesia tidak asing lagi dengan pelancong Malaysia, memperkenalkan syurga tropika yang biasa di mana metropolis dinamik Jakarta dan pulau Bali yang mempesonakan menarik anda untuk meneroka keajaiban mereka yang pelbagai. Jakarta, ibu kota yang sibuk, merupakan gabungan budaya dan berbeza dengan Pekan Lama Jakarta yang bersejarah, bangunan pencakar langit moden dan pasar jalanan yang meriah. Selami permaidani budaya Indonesia yang kaya di Muzium Negara atau berehat di Taman Mini Indonesia Indah yang indah.

Sebaliknya, Bali, Pulau Dewata, adalah syurga bagi penggemar alam semula jadi dan budaya. Pantai yang bersih, teres padi yang subur dan terumbu karang yang meriah menanti penemuan anda. Alami suasana rohani di kuil purba seperti Uluwatu dan Tanah Lot, atau nikmati suasana seni Ubud. Keramahan Bali yang mesra dan landskap yang mempesonakan menjadikannya tempat percutian yang ideal untuk bersantai dan pengembaraan.

3. Turkey

(Destinasi popular: Istanbul)

Syarikat penerbangan pilihan: Terbang bersama Turkish Airlines

Terokai Istanbul, di mana Timur bertemu Barat dalam gabungan harmoni sejarah dan kemodenan. Terokai tanda tempat ikonik seperti Hagia Sophia dan Masjid Biru, beli-belah untuk mendapatkan khazanah di Grand Bazaar dan nikmati perisa masakan Turki yang kaya. Sama ada mengembara melalui kawasan kejiranan yang bersejarah atau melayari Bosphorus, Istanbul menawan hati dengan pesona unik dan permaidani budaya, menjadikan setiap detik perjalanan yang menyeronokkan melalui masa dan tradisi.

4. Japan

(Popular destination: Tokyo)

Syarikat penerbangan pilihan: AirAsia atau All Nippon Airways

Akhir sekali, Tokyo menawarkan gabungan dinamik tradisi dan inovasi. Selami tenaga futuristik Shibuya dan Shinjuku, dihiasi dengan lampu yang mempesonakan dan bangunan pencakar langit yang menjulang tinggi atau pergi ke kuil purba seperti Meiji Shrine dan daya tarikan bersejarah Kuil Senso-ji Asakusa. Manjakan diri dengan keajaiban masakan Tokyo di pasar jalanan yang sibuk dan bar sushi yang indah. Sama ada anda mengemudi bandar yang sibuk atau mencari ketenangan di taman tradisional, Tokyo menjemput anda untuk mengalami gabungan menawan masa lalu dan masa kini, di mana nadi kehidupan moden selaras dengan khazanah budaya abadi.

Selain daripada destinasi di atas, nantikan penerbangan ke lebih 3,000 destinasi, termasuk Maldives, Dubai, Columbo, Xiamen, Jeju Islands, Kathmandu, Mumbai dan banyak lagi melalui Air Mauritius, AirArabia, SriLankan Airlines, IndiGo, T'Way, Nepal Syarikat penerbangan, IndiGo dan 700 syarikat penerbangan antarabangsa yang lain. Gunakan kod WELCOME10 semasa daftar keluar untuk mendapatkan diskaun RM70 bagi penerbangan antarabangsa di airasia Superapp hari ini.

Ikuti perkembangan terkini dengan segala-galanya daripada airasia Superapp dengan mengikuti @airasiasuperapp di Instagram, Threads & TikTok atau @airasia di X untuk mendapatkan kemaskini terkini mengenai tawaran airasia Superapp!

Untuk pengalaman yang lancar dan dipertingkatkan, muat turun airasia Superapp (yang bakal dikenali sebagai airasia MOVE) di Apple App Store, Google Play Store atau Huawei AppGallery.