Rekomendasi penginapan terbaik untuk aktiviti snorkeling anda oleh airasia Superapp, bersempena Hari Snorkeling Sedunia!

KUALA LUMPUR, 27 Julai 2023 - Hari Snorkeling Sedunia diraikan pada tanggal 30 Julai setiap tahun dan selaku aplikasi perjalanan sehenti pilihan Asean, airasia Superapp ingin mencadangakan beberapa lokasi penginapan yang terbaik buat peminat aktiviti snorkeling ini!

Snorkeling boleh dinikmati oleh semua lapisan masyarakat, sesuai untuk setiap ahli keluarga dan juga sekumpulan rakan-rakan, atau semasa anda melancong secara solo.

Dari perairan Filipina yang jernih hingga ke kekayaan biodiversiti marin di Indonesia, terumbu karang berwarna-warni di Malaysia, serta syurga tropika di Thailand, keajaiban marin Asia Tenggara merupakan tarikan yang menarik untuk pelancong dari seluruh dunia.

Lihat beberapa tempat terbaik di seluruh negara Asia Tenggara ini:

Langkawi, Malaysia

Tempat snorkeling terbaik di Langkawi sudah pasti ialah Taman Laut Pulau Payar. Terletak kira-kira 45 minit dari jeti Kuah di pulau utama, Pulau Payar menawarkan pengalaman snorkeling yang memukau dengan airnya yang jernih dan hidupan laut yang pelbagai. Sebagai taman laut yang dijaga rapi, ia menyediakan tempat perlindungan yang dilindungi untuk sejumlah besar spesies marin, termasuk terumbu karang berwarna-warni, kumpulan ikan tropika, dan juga pertemuan sekali-sekala dengan anak jerung. Sama ada anda seorang snorkeling berpengalaman atau orang baru, Pulau Payar akan memberikan anda pengalaman snorkeling yang tidak dapat dilupakan dan menakjubkan di tengah-tengah keajaiban semula jadi yang menakjubkan di Langkawi.

Jika anda bercadang untuk melakukan aktiviti snorkeling atau menikmati keindahan di Langkawi, terdapat pelbagai hotel yang tersedia di airasia Superapp yang bakal menjadikan trip anda lebih bermakna seperti Resort Tanjung Rhu, Resort Dayang Bay Langkawi dan Hotel Seaview Langkawi.

Nusa Penida, Bali, Indonesia

Pulau Nusa Penida adalah syurga tersembunyi di sebelah tenggara Bali. Biodiversiti bawah air menawarkan pengalaman yang memukau bagi sesiapa yang menyelaminya. Salah satu tempat snorkelingnya yang terkenal, Manta Point, membolehkan penyelam untuk menyaksikan Ikan Pari dengan lebih dekat. Untuk sampai ke Pulau Nusa Penida, anda boleh menaiki pengangkutan bot laju dari Pelabuhan Sanur dengan anggaran masa perjalanan selama 40 minit. Masa dok terbaik untuk lebih banyak penerokaan di Nusa Penida adalah pada awal pagi.

Memandangkan jarak Sanur dari pusat bandar, adalah sangat disyorkan untuk tinggal di sekitar pelabuhan untuk penggunaan masa yang lebih cekap. Beberapa hotel terbaik di kawasan Sanur boleh didapati di airasia Superapp, termasuk Swiss-Belresort Watu Jimbar, Segara Village Hotel dan Maya Sanur Resort & Spa.

Sumilon, Cebu

Di tengah-tengah hiruk-pikuk kehidupan bandar, pengembara yang mencari pengembaraan santai boleh menuju ke Pulau Sumilon. Ia mempunyai khazanah bawah air sebagai tempat perlindungan marin kedua di Filipina.

Pulau Sumilon terkenal dengan aktiviti snorkeling, menyelam dan pengembaraan laut. Ia mempunyai empat tapak menyelam utama dengan air jernih, pelbagai spesies marin dan terumbu karang yang cantik. Pengembara terhibur dengan perubahan bentuk dan lokasi yang berubah-ubah belang pasir bergantung pada musim. Selain pengembaraan marin, pelancong juga akan menikmati lagun semula jadi dan gua di pulau itu.

Jika anda sedang mencari tempat penginapan, lihat airasia Superapp dan tempah bilik atau khemah glamping di Bluewater Sumilon Island Resort. Ia menawarkan pakej pengembaraan tanpa kerumitan yang boleh menampung penginapan anda, makanan dan aktiviti seperti berkayak, snorkeling dan menyelam.

Sekiranya anda lebih dekat dengan utara Cebu, anda boleh mengunjungi Club Serena Resort. Hanya mencari pengembaraan air yang cepat? Kanak-kanak pasti akan menyukai aktiviti snorkeling dan aktiviti air yang lain di Jpark Island Resort di Maribago, Cebu, yang terletak kurang dari satu jam dari bandar.

Andaman Sea, Thailand

Terokai dunia bawah air yang menawan buat aktiviti snorkeling dan menyelam di Laut Andaman seperti Koh Racha Yai dan Koh Racha Noi di Phuket dengan terumbu karang yang menakjubkan, air yang jernih dan hidupan marin yang banyak. Koh Racha Yai terletak 90 minit ke selatan Phuket, sesuai untuk semua peringkat menyelam. Koh Racha Noi, 30-45 minit jauhnya, menawarkan habitat yang pelbagai untuk makhluk laut. Selain itu, Koh Dok Mai, King Cruiser, Anemone Reef dan Shark Point adalah lokasi snorkeling menarik lain yang berdekatan. Lebih jauh ke timur, anda boleh menemui pulau batu kapur yang lebih kecil, Koh Dok Mai, yang menawarkan pengalaman menyelam yang menggembirakan dengan hidupan marin yang banyak seperti nudibranch dan kuda laut.

Phuket Foto Hotel, Avani+ Khao Lak Resort, dan Sea Seeker Krabi Resort - hotel-hotel ini menyediakan penginapan yang mewah, kemudahan yang sangat baik, dan akses mudah ke dunia bawah air yang menawan dari permata menyelam Phuket. Sama ada anda seorang penyelam berpengalaman atau orang baru yang ingin belajar, resort ini menawarkan gabungan keselesaan dan pengembaraan yang sempurna untuk percutian menyelam yang tidak dapat dilupakan.

Hanya klik pada ikon “Hotels” di airasia Superapp dan mulakan eksplorasi destinasi idaman anda sekarang! Pengguna airasia Superapp baharu boleh menikmati diskaun RM20 apabila menempah hotel dengan kod promosi WELCOME20.

airasia Superapp dengan sukacitanya mengumumkan bahawa kami telah dicalonkan oleh World Travel Tech Awards 2023 untuk tiga kategori terkemuka, Aplikasi Syarikat Penerbangan Tambang Rendah Terbaik Dunia, Laman Web Syarikat Penerbangan Tambang Rendah Terbaik Dunia dan Aplikasi Tempahan Perjalanan Terbaik Asia. Undi kami dari sekarang hingga 3 September di sini: https://worldtraveltechawards.com/nominees/2023

Ikuti perkembangan terkini daripada airasia Superapp dengan mengikuti @airasiasuperapp di Instagram atau @airasia di Twitter. Untuk pengalaman yang lancar dan dipertingkatkan, muat turun airasia Superapp anda daripada Apple App Store, Google Play Store, atau  Huawei AppGallery.