airasia Super App melihat lonjakan kuantum dalam prestasi pemandu & penunggang berikutan program pekerjaan sepenuh masa

KUALA LUMPUR, 12 Januari 2023 - airasia Super App memulakan 2023 dengan jamuan Tahun Baharu Cina untuk menghargai tenaga kerja industri gignya, termasuk pemandu airasia ride sepenuh masa dan sambilan serta penunggang penghantaran airasia food.

Lebih 500 Allstars menghadiri jamuan ini, yang mana Tan Sri Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A memuji kerja keras dan sumbangan oleh pemandu dan penunggangnya terhadap perniagaan pengangkutan dan penghantaran makanan sepanjang 2022, dengan menyatakan bahawa sejak pengumuman faedah pekerjaan sepenuh masa untuk pekerja gig airasia Super App tahun lepas, terdapat peningkatan yang ketara untuk perniagaan dalam pelbagai metrik utama.

Tan Sri Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A berkata, “Setakat ini, terdapat sekurang-kurangnya 400 pemandu sepenuh masa dengan airasia ride yang telah menyumbang dengan ketara kepada pertumbuhan cemerlang kami dalam industri e-hailing. Begitu juga untuk airasia food, di mana jumlah penunggang sepenuh masa kami yang semakin meningkat yang berjumlah kira-kira 100 pada masa ini telah diterjemahkan kepada kadar penyiapan yang lebih tinggi sebanyak 85% dan  peningkatan. prestasi kelajuan penghantaran yang sangat ketara. Pada asasnya, program pekerjaan sepenuh masa untuk pemandu dan penunggang kami bukan sahaja meningkatkan produktiviti dan kecekapan, tetapi juga mewujudkan persekitaran kerja yang lebih kondusif dan memberikan mereka keseimbangan kerja-kehidupan yang lebih baik.

“Ini mengulang dan memperkukuhkan pandangan kami bahawa adalah penting untuk menyediakan pekerja gig dengan kestabilan pekerjaan, pendapatan yang lebih baik dan faedah yang mencukupi kerana ia diterjemahkan kepada pulangan langsung untuk perniagaan. Kami akan terus mempertahankan usaha kami untuk menjadi perinti, dan memberikan nilai terbaik kepada pelanggan sambil menjaga pekerja kami dengan baik.

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada setiap pemandu dan penunggang atas kerja keras mereka sepanjang 2022, terutama mereka yang telah komited untuk menjadi Allstars sepenuh masa. Kami berharap dapat memanfaatkan ekosistem Capital A dan airasia yang lebih besar untuk memberikan lebih banyak faedah seperti kemudahan daripada BigPay, Tune Protect dan banyak lagi.”

Full-time drivers and riders share their thoughts

One of the drivers, Yeoh Ban Tatt said, “Joining the airasia family as an Allstar has been a really fun experience for me. Contrary to public perception, being an e-hailing driver is not easy: long working hours, unstable income, little-to-no protection on car and health insurance. Now, we feel safe because we have the entire AirAsia ecosystem to support us with our daily jobs.”

Gowrish Nambiar Gengadharan also added, “I would like to thank airasia ride for this opportunity. We never know what will happen tomorrow as a driver, but now we have job security and even a career path, which motivates me to perform better.”

Full-time airasia food rider Mohd Rafed Bin Supian added, “The past few months as an Allstar has been an eye-opener for me. Not only has it shown what kind of career path is available for me in this industry, the management team has also been very transparent and supportive for us to succeed in our daily jobs.”

Mari dengarkan pendapat dan pengalaman pemandu dan penunggang sepenuh masa 

Salah seorang pemandu, Yeoh Ban Tatt berkata, “Menyertai keluarga airasia sebagai Allstar merupakan pengalaman yang sangat menyeronokkan bagi saya. Bertentangan dengan persepsi orang ramai, menjadi pemandu e-hailing bukanlah mudah: waktu kerja yang panjang, pendapatan yang tidak stabil, perlindungan yang sedikit untuk insurans kereta dan kesihatan. Kini, kami berasa selamat kerana kami mempunyai keseluruhan ekosistem AirAsia untuk menyokong kami dengan pekerjaan harian kami.”

Gowrish Nambiar Gengadharan juga turut berkongsi pengalamannya, “Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada airasia ride atas peluang ini. Kami tidak pernah tahu apa yang akan berlaku esok sebagai pemandu, tetapi kini kami mempunyai jaminan pekerjaan dan juga laluan kerjaya, yang mendorong saya untuk beraksi lebih baik.”

Penunggang airasia food sepenuh masa Mohd Rafed Bin Supian menambah, “Beberapa bulan lalu sebagai Allstar telah membuka mata saya. Ia bukan sahaja menunjukkan jenis laluan kerjaya yang tersedia untuk saya dalam industri ini, pasukan pengurusan juga sangat telus dan menyokong kami untuk berjaya dalam pekerjaan harian kami.”

Produk daripada ekosistem Capital A tersedia untuk pemandu dan penunggang

BigPay:

Tersedia sebagai ciri akses awal yang eksklusif kepada pemandu dan penunggang ialah Rewind, ciri yang baru dilancarkan yang membolehkan pengguna yang dipraluluskan* untuk memundurkan satu atau beberapa transaksi lalu untuk mendapatkan akses kepada wang tunai dalam akaun BigPay mereka untuk kegunaan kecemasan. Dengan hanya beberapa ketikan mudah pada apl BigPay mereka dan tanpa kos tersembunyi sekitar 3 ansuran bulanan mereka, pengguna boleh merancang kewangan mereka dengan lebih baik dan kurang bimbang tentang dana kecemasan.

Tune Protect:

Tune Protect menawarkan insurans e-hailing yang direka dan disesuaikan secara eksklusif untuk pemandu airasia ride yang memenuhi keperluan mandatori Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD). Antara yang paling murah di pasaran, insurans e-hailing Tune Protect melindungi kerugian atau kerosakan pada kenderaan, liabiliti kepada pihak ketiga, dan liabiliti undang-undang kepada dan untuk penumpang yang membayar tambang. Bagi penunggang penghantaran airasia food, Tune Protect menawarkan Bike Easy, insurans motosikal mampu milik yang melindungi kehilangan/kerosakan motosikal akibat kemalangan atau kecurian/kebakaran.

Anugerah untuk penunggang dan pemandu berprestasi tinggi turut diberikan semasa acara hari ini, termasuk cabutan bertuah dengan hadiah daripada airasia hotel,airasia travelmall, airasiarewards, Tune Protect, Tune Talk dan banyak lagi.

Ikuti perkembangan terkini untuk segala-galanya daripada airasia Super App dengan mengikuti @airasiasuperapp di Instagram/Facebook atau @airasia di WeChat/Weibo untuk mendapatkan kemas kini terkini.

Untuk pengalaman yang lancar dan dipertingkatkan, muat turun airasia Super App anda daripada Apple App Store, Google Play Store, atau Huawei AppGallery.

*Tertakluk kepada semakan dan kelulusan