Capital A jalin kerjasama bersama UnionDigital Bank

Penglibatan BigPay yang lebih luas di Asean - Malaysia, Singapura, Thailand, Indonesia dan juga Filipina

Keterangan gambar: [Dari kiri] Tan Sri Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A, Zubin Rada Krishnan, Ketua Pegawai Eksekutif BigPay, Henry Aguda, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif UnionDigital Bank dan Sabin Aboitiz, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Aboitiz bersama kumpulan Pengurusan Capital A dan UnionDigital Bank

CEBU, Filipina, 30 Julai 2023 – Capital A menjalin kerjasama dengan UnionDigital Bank, anak syarikat bank digital Union Bank of the Philippines, melibatkan tiga anak syarikat utama, iaitu AirAsia, airasia Superapp dan BigPay. Kerjasama ini telah diumumkan pada sidang media mesyuarat Majlis Penasihat Perniagaan APEC (ABAC) di Cebu pada Ahad, dihadiri oleh pemimpin industri dan penggubal dasar.

AirAsia adalah perniagaan penerbangan Capital A, manakala airasia Superapp adalah platform perjalanan sehenti yang menawarkan perkhidmatan daripada penerbangan, hotel, p-hailing, program kesetiaan dan banyak lagi. BigPay adalah cabang fintech yang menyediakan perkhidmatan kewangan digital yang boleh diakses dan selamat dengan visi untuk meningkatkan kesejahteraan kewangan dan kebolehcapaian di Asia Tenggara.

Peranan UnionDigital Bank adalah untuk menyediakan kewangan terbenam dengan kerjasama BigPay dalam platform perjalanan airasia Superapp, saluran tempahan utama untuk penerbangan AirAsia di Filipina.

Sinergi ini menjanjikan untuk memberikan pengalaman tempahan perjalanan yang lancar dan diperkaya untuk pengguna airasia Superapp, dan mentakrifkan semula cara orang ramai mengembara dan mengurus kewangan mereka.

Perkongsian itu akan meningkatkan lagi pengalaman perjalanan penerbang kerap dengan pilihan pembayaran yang fleksibel dengan tawaran Terbang Sekarang, Bayar Kemudian yang tersedia di airasia Superapp, dan tawaran penjenamaan bersama yang eksklusif. Ini akan mewujudkan anjakan progresif dalam cara pelanggan merancang dan membayar penerbangan mereka dan perkhidmatan berkaitan perjalanan lain, menjadikan fintech lebih mudah dan boleh diakses oleh warga Filipina.

“Bagi Capital A, visi kami sentiasa untuk menyediakan kadar kos rendah, perkhidmatan nilai yang terbaik, menghubungkan orang ramai dan merealisasikan impian, untuk rakyat Asean dan seterusnya. Dengan UnionDigital sebagai rakan kongsi yang kami banggakan, kini kami dalam perjalanan untuk mencipta masa depan yang mana perjalanan memenuhi penyelesaian kewangan yang inovatif yang memudahkan perjalanan impian semua orang dengan mudah yang tiada tandingannya. Kami berharap dapat bekerjasama dengan UnionDigital untuk mentakrifkan semula perjalanan ditambah dengan fintech sebagai pengalaman yang boleh diakses dan memperkaya,” kata Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A.

Beliau menambah, “Data telah menunjukkan bahawa 7 daripada 10 pelanggan kami di Filipina berjimat untuk rancangan perjalanan mereka, membuat belanjawan dengan teliti untuk memastikan mereka dapat meneroka dunia dengan selesa. Dedikasi yang memberi inspirasi inilah yang mendorong keazaman kami untuk menepis segala halangan dan mewujudkan komuniti global yang lebih terhubung dan inklusif."

Perkongsian UnionDigital Bank dengan BigPay, dompet mudah alih digital terkemuka yang menyediakan perkhidmatan kewangan di Malaysia dan Singapura, mengukuhkan pengembangannya ke dalam pasaran Filipina. Melalui perkongsian ini, BigPay akan dapat memberi perkhidmatan kepada pelanggan Filipina dengan perkhidmatan kewangan yang selamat dan tanpa geseran yang akan meningkatkan kesihatan dan pengurusan kewangan mereka dalam jangka masa panjang.

“Ketika pelancongan berkembang pesat di rantau ini, kami teruja untuk meningkatkan pengalaman perjalanan dan pembayaran dari mula ke penghujung perjalanan rakyat Filipina melalui kerjasama kami dengan UnionDigital Bank dan airasia. Melalui perkongsian ini, BigPay selangkah lebih dekat untuk menjadikan perkhidmatan kewangan kami sangat mudah diakses di Filipina, dengan misi memperkasakan orang ramai untuk meningkatkan kehidupan mereka, satu transaksi pada satu masa.” kata Zubin Rada Krishnan, Ketua Pegawai Eksekutif BigPay. “Dengan perkongsian penting ini, kami percaya kami boleh terus menjadikan kehidupan lebih baik di Filipina melalui perkhidmatan kewangan yang inovatif dan pintar,” tambahnya.

Kerjasama ini yang didedahkan pada sidang akhbar ABAC merupakan titik perubahan dalam kemajuan sektor perbankan dan pelancongan tempatan. Ia mengiktiraf potensi kesan perkongsian ini, mengukuhkan komitmen UnionDigital Bank untuk memacu inovasi dan memupuk pertumbuhan ekonomi bersama pemain industri utama ini.

“Ini adalah detik penting bagi dua sektor penting di Filipina. Kami sedang menempa laluan ke arah kemudahan, kebolehcapaian dan inovasi yang lebih besar untuk memperkasakan rakyat Filipina untuk menjalani kehidupan yang lebih baik,” kata Henry Aguda, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif, UnionDigital Bank. “Ketika kami membuat pengumuman perkongsian ini di ABAC, kami bukan sahaja menetapkan peringkat tetapi membina asas yang kukuh untuk masa depan yang lebih cerah dengan BigPay dan AirAsia di sisi kami.”

Kerjasama ini menunjukkan dedikasi UnionDigital Bank, AirAsia dan BigPay untuk memacu perubahan positif, memanfaatkan sinergi berkuasa yang akan memperkasakan dan meningkatkan kehidupan rakyat Filipina.

“Sementara kami terus menerobos sempadan dan merintis inisiatif baharu dengan rakan kongsi yang berfikiran sama, Filipina yang inklusif dari segi kewangan pasti akan tiba,” kata Aguda.