AirAsia brand co. milik Capital A umum kerjasama dengan Moonbug, MiraiLab untuk memperkukuhkan kehadiran IP AirAsia Buds

[Keterangan gambar: (Dari kiri ke kanan): Izal Azlee, Ketua Pembangunan IP di Abc., Rudy Khaw, CEO Abc., Simon Barnett, Pengarah Jualan Iklan & Perkongsian Jenama, APAC di Moonbug Entertainment, Tan Kang Yao, Pengarah Eksekutif MiraiLab, dan YBhg. Ts. Fadzli Abdul Wahit, Ketua Transformasi Digital di Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC), semasa majlis pertukaran dokumen yang merasmikan kerjasama antara Abc., Moonbug Entertainment, dan MiraiLab, yang diadakan di sela-sela Persidangan dan Perniagaan Kre8tif 2024]

KUALA LUMPUR, 4 Oktober 2024 — AirAsia brand co. (Abc.), cabang pengurusan jenama dan harta intelek (IP) Capital A yang menerajui jenama induk AirAsia, telah mengumumkan dua kerjasama utama dengan Moonbug Entertainment dan MiraiLab untuk memperluaskan lagi kehadirannya dalam ruang Harta Intelek Karakter dan Hiburan. Kerjasama ini menandakan pencapaian penting dalam evolusi AirAsia Buds - IP milik Abc. untuk membina dan mengembangkan jangkauan jenama AirAsia lebih jauh untuk menjadi ikon global yang disukai ramai melalui kandungan dan pengalaman gaya hidup dan hiburan.

AirAsia Buds adalah IP menarik milik AirAsia, menampilkan sekumpulan watak haiwan yang dinamik termasuk Tappy si tapir yang gemarkan cabaran, Bam si gajah kerdil yang suka makanan, Ogu si orangutan bergaya, dan Biggie si pemburu tawaran nakal dari planet lain. Bersama-sama, watak-watak yang diilhamkan dari Asean ini mewakili semangat ingin tahu, kerja berpasukan, dan kasih sayang, bersedia untuk memikat penonton dengan pengembaraan mereka di seluruh dunia.

Memperkenalkan AirAsia Buds!

Karakter comel ini mencerminkan semangat ceria AirAsia dan hubungan eratnya dengan ASEAN, direka untuk memberi inspirasi dan hiburan kepada generasi baru peminat."menghiburkan generasi baru peminat.

Melalui kerjasama dengan Moonbug Entertainment, peneraju global dalam kandungan kanak-kanak dan pencipta rancangan terkenal seperti Cocomelon, Blippi, dan Little Baby Bum, AirAsia akan memperkenalkan AirAsia Buds kepada dunia dalam siri animasi 12 episod yang dijadualkan untuk tayangan di YouTube pada separuh pertama 2025. Siri ini akan menghidupkan pengembaraan AirAsia Buds, menawarkan cerita yang menghiburkan dan mudah difahami yang mempromosikan penemuan, kerjasama, dan pengembaraan kepada penonton muda dan keluarga.

Simon Barnett, Pengarah Jualan Iklan & Perkongsian Jenama, APAC di Moonbug Entertainment, berkongsi: “Kami sangat teruja untuk menghidupkan AirAsia Buds dengan kepakaran kreatif dan bakat kami. Keluarga di seluruh dunia semakin kerap menonton bersama di YouTube, dan projek baru ini membolehkan kami menggabungkan minat kami untuk menghasilkan kandungan keluarga yang hebat dengan jenama AirAsia sebagai teman perjalanan yang penting.”

Izal Azlee, Ketua Pembangunan IP Abc., berkata: "Semakin banyak perbincangan kami dengan Moonbug, semakin jelas bahawa mereka memahami visi kami untuk AirAsia Buds. Moonbug bukan hanya yang terbaik dalam hiburan mesra kanak-kanak — pasukan mereka juga bersemangat tentang watak-watak dan cerita, dan kami sangat teruja untuk bekerjasama dengan mereka bagi membawa AirAsia Buds kepada khalayak yang lebih luas.”

Seiring dengan itu, Abc. telah melantik MiraiLab sebagai wakil harta intelek AirAsia Buds untuk mendorong peluang baru merentasi pelbagai sektor, termasuk penjenamaan, hiburan, dan barangan dagangan. MiraiLab bertujuan untuk membawa projek inovatif yang menampilkan AirAsia Buds kepada kehidupan dalam bidang pelesenan, peruncitan, acara, dan barangan yang mencipta pengalaman yang unik, menyeluruh, dan berimpak. Kerjasama ini akan memastikan AirAsia Buds terus menghiburkan dan berhubung dengan penonton di seluruh dunia, baik di skrin mahupun di luar skrin, dalam kehidupan seharian mereka.

Remi Helmay, Ketua Pelesenan dan Barangan Dagangan Abc., menambah: “Selama 23 tahun, jenama AirAsia dengan bangga mewakili ASEAN dan melambangkan semangat ‘Berani Untuk Bermimpi’. Melalui kerjasama dengan MiraiLab, kami akan meneruskan naratif ini dengan membawa kisah-kisah AirAsia Buds kepada kehidupan melalui pengalaman nyata dan barangan menarik yang boleh dimiliki dan disukai, yang melambangkan nilai-nilai yang AirAsia percayai. Melalui barangan dagangan dan pemasaran yang inovatif, kami dapat mencipta hubungan yang lebih mendalam dan bermakna dengan penonton, membolehkan AirAsia Buds memberi inspirasi dan melibatkan diri dengan cara yang mencerminkan inti pati jenama AirAsia di pelbagai pasaran dan pengalaman.”

Ben Lee, Pengarah Urusan MiraiLab, berkata: “Kami sangat berbesar hati untuk bekerjasama dengan AirAsia brand co. (Abc.) dalam mencipta harta intelek baharu yang bangga beridentitikan Malaysia, AirAsia Buds. Usaha ini menandakan pencapaian penting bagi jenama kami dan ASEAN, kerana kami berhasrat untuk mempamerkan kepelbagaian budaya dan kreativiti rantau ini melalui IP AirAsia Buds. Dengan memanfaatkan pemahaman pasaran dan pengalaman operasi kami selama puluhan tahun, kami komited untuk menghidupkan watak-watak menarik ini. Melalui strategi yang menyeluruh dan inovatif, kami berharap dapat menjadikan AirAsia Buds harta intelek yang unik dan mengesankan yang memikat penonton di seluruh dunia. Sebagai rakan kongsi, kami berhasrat untuk mencipta legasi dengan IP AirAsia Buds yang menonjolkan kreativiti dinamik harta intelek Malaysia dan ASEAN di platform global.”

Pengumuman yang dibuat semasa Kre8tif! 2024 ini menandakan pelaburan yang signifikan daripada Abc. dalam pembangunan harta intelek dengan mempelbagaikan ke bidang pelesenan, barangan, dan penciptaan kandungan. Ini mengukuhkan komitmen untuk mengangkat jenama AirAsia ke tahap yang lebih tinggi dengan memperluaskan pengaruhnya kepada pelbagai audiens, kategori, dan industri, serta menjadikan harta intelek AirAsia Buds sebagai platform dinamik untuk pertumbuhan dalam sektor hiburan dan gaya hidup.

Abc. komited untuk menetapkan penanda aras baru dalam pembangunan jenama dan terus membentuk masa depan bagaimana ia berinteraksi dengan penonton, memacu kreativiti dan menggalakkan hubungan bermakna merentasi rantau ini dan seterusnya untuk jenama AirAsia.


***TAMAT***