airasia SuperApp menggalakkan syarikat penerbangan lain untuk bekerja secara langsung dengan platform Ejen Pelancongan Dalam Talian (OTA) aplikasi tersebut untuk kecekapan dan prestasi yang lebih baik

KUALA LUMPUR, 19 April 2023 - airasia SuperApp, salah satu syarikat portfolio Capital A ingin menjelaskan laporan terbaru menerusi platform ejen pelancongan dalam talian (OTA).

Sejak airasia SuperApp diwujudkan pada Oktober 2020 sebagai agensi pelancongan dalam talian untuk memacu pelancongan di Malaysia dan mempromosikan pilihan perjalanan baharu untuk berjuta-juta orang di Asean, ia telah membangunkan banyak rangkaian produk, termasuk platform OTA yang menawarkan penerbangan dari syarikat penerbangan lain, hotel & penginapan, perkhidmatan e-hailing, pembelian perjalanan digital & bebas cukai, penglibatan komuniti dan banyak lagi.

Mohamad Hafidz Mohd Fadzil, pemangku Ketua Pegawai Eksekutif airasia SuperApp berkata, “Sejak AirAsia diasaskan sebagai syarikat penerbangan tambang rendah, aspirasi sentiasa adalah untuk mencipta produk perjalanan inklusif yang melangkaui tawaran AirAsia sendiri dan membolehkan rakyat Malaysia dan Asean melancong di luar rangkaian wilayah mereka, yang benar-benar merangkumi slogan terkenal AirAsia "Now Everyone Can Fly."
“Kami mempunyai jenama syarikat penerbangan yang terkenal di dunia seperti Etihad Airways, Turkish Airlines, All Nippon Airways, Air New Zealand, Citilink, KLM, Air France, Bangkok Airways dan banyak lagi sebagai rakan kongsi syarikat penerbangan langsung kami yang menawarkan penerbangan mereka di platform OTA di airasia SuperApp . Pangkalan data kami lebih 72 juta, merupakan salah satu platform terbesar, yang membolehkan rakan kongsi syarikat penerbangan lain menjangkau khalayak yang lebih luas.

“Platform OTA airasia Super App memegang Lesen Ejen Pelancongan, dan juga merupakan ejen bertauliah IATA yang diberi kuasa untuk menjual penerbangan daripada mana-mana syarikat penerbangan di aplikasi dan laman webnya. Sebagai OTA bertauliah, inventori penerbangan airasia SuperApp datang daripada  pengagregat rakan kongsi yang mantap serta rakan kongsi syarikat penerbangan langsung, seperti mana yang dipraktikkan dalam industri OTA  yang seadanya.

“Penerbangan syarikat penerbangan lain menyumbang peratusan kecil hasil platform kami dan sehingga kini, kami telah menjual 1.72 juta tempat duduk daripada lebih 700 syarikat penerbangan yang tersedia di saluran kami. Seperti mana-mana OTA bertauliah di pasaran, kami akan terus menjual penerbangan daripada mana-mana syarikat penerbangan, termasuk yang kami tidak mempunyai hubungan langsung melalui pengagregat dan penyatuan rakan kongsi kami yang ditubuhkan.

“Kami ingin merekodkan bahawa tiket penerbangan Malaysia Airlines yang dipaparkan di airasia SuperApp diambil daripada inventori yang dibekalkan oleh pengagregat rakan kongsi kami yang telah sedia ada, dan maklumat tambang penerbangan dan kelas tambang (Ekonomi atau Perniagaan) dibekalkan terus oleh pengagregat rakan kongsi kami tanpa sebarang campur tangan daripada airasia SuperApp. Maklumat tambang yang sama turut dipaparkan dalam platform OTA yang lain.

“Kami ingin menjelaskan bahawa tindakan undang-undang yang diambil oleh Malaysia Airlines terhadap kami adalah berdasarkan dakwaan potensi pelanggaran tanda dagangan dan hilang, dan tidak berkaitan dengan pembekalan inventori. Kami terus menyeru MAS dan syarikat penerbangan lain untuk bekerjasama secara langsung dengan airasia SuperApp untuk mencapai kecekapan dan prestasi yang lebih baik, dan dengan senang hati akan menggerakkan perbualan kami ke hadapan untuk bekerjasama untuk menawarkan nilai terbaik kepada rakyat Malaysia apabila ia datang untuk mengembara, dan menang bersama .”

airasia SuperApp yang telah menjadi platform pelancongan yang paling pesat berkembang di Asean juga merupakan superapp pengembaraan pertama di Malaysia yang mempunyai kepentingan untuk mempromosikan pelancongan dan membawa pelancong ke rantau ini, selain menyumbang secara signifikan kepada pemulihan industri pelancongan dan pelancongan di Malaysia dan rantau ini, terutamanya pasca COVID.

Ia baru-baru ini mengumumkan pertukaran kepimpinan baharu dengan Mohamad Hafidz Mohd Fadzil dilantik sebagai pemangku Ketua Pegawai Eksekutif pada 1 April. Antara pemegang sahamnya termasuk pemain e-dagang utama di rantau ini, Gojek dan latihan penjanaan modal baharu juga akan diumumkan tidak lama lagi.