AirAsia tingkatkan kemasukan pelancong serantau ke Pulau Pinang dengan laluan terus baharu dari Bali

PULAU PINANG, 12 Oktober 2022 - Pulau Pinang bakal mengalu-alukan lebih ramai ketibaan pelancong serantau pada tahun ini kerana AirAsia Malaysia (AK) akan melancarkan laluan terus baharu dari Bali (Denpasar) bermula pada 20 Oktober 2022.

Penerbangan dua kali seminggu itu akan menambah kekerapan AirAsia Malaysia ke Pulau Pinang berjumlah 156 penerbangan setiap minggu. Ini menjadikan Pulau Pinang sebagai hab kedua terbesar AirAsia di Malaysia selepas Kuala Lumpur dengan kekerapan penerbangan antarabangsa terbanyak.

Sempena meraikan pengumuman itu, AirAsia akan menawarkan tambang berpatutan antara Bali dan Pulau Pinang daripada RM159 termasuk semua* sehala bermula hari ini hingga 16 Oktober 2022 untuk tempoh perjalanan antara 20 Oktober 2022 dan 25 Mac 2023.

Laluan baharu tersebut dilancarkan pada hari ini oleh Tuan Yang Terutama Bambang Suharto, Konsul Jeneral Republik Indonesia di Pulau Pinang dan YB Yeoh Soon Hin, EXCO Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Negeri Pulau Pinang bersama-sama Ooi Chok Yan, Ketua Pegawai Eksekutif Penang Global Tourism (PGT)  dan Liyana Mahizzan, Ketua Komersial AirAsia Malaysia di Komtar, Pulau Pinang.

Riad Asmat, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Malaysia berkata: “Pengumuman hari ini adalah bukti komitmen kami untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai destinasi pelancongan pilihan di rantau ini sejajar dengan memorandum kerjasama (MOC) yang telah ditandatangani dengan PGT pada bulan Ogos lalu. Pelancaran laluan terus baharu ini bukan sahaja menawarkan perjalanan yang lancar untuk para tetamu kami, malah akan meningkatkan kemasukan pelancong serantau dan menyokong ekonomi tempatan di kedua-dua buah negara. Ini juga bertepatan dengan misi kami untuk memperkasakan rakyat tempatan dan kesejahteraan masyarakat dengan merangsang perjalanan udara dan memacu sektor pelancongan.

“Pulau Pinang memainkan peranan penting dalam pertumbuhan kami dan sebagai pemain utama dengan bahagian pasaran terbesar sebanyak 50% sebagai sebuah kumpulan, kami akan terus mengembangkan perkhidmatan ke negeri ini pada masa hadapan. Selain itu, dengan 92 rangkaian destinasi sambungan lain melalui perkhidmatan Fly-Thru ke Pulau Pinang, kami menjangka akan menerbangkan lebih ramai pelancong ke Pulau Mutiara pada masa hadapan.” 

YB Yeoh Soon Hin, EXCO Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Negeri Pulau Pinang berkata: “Kami berbesar hati kerana AirAsia melancarkan laluan terus antarabangsa baharu yang menghubungkan rantau ini lebih dekat dengan Pulau Pinang. Memandangkan ini adalah laluan terus pertama dari Bali ke Pulau Pinang, kami berharap dapat memanfaatkan peluang ini untuk memperkenalkan negeri ini bukan sahaja kepada penduduk di Bali tetapi juga kepada pelancong serantau yang melawat Bali dan mempromosikan “7 Keajaiban Dunia Pulau Pinang” yang diumumkan baru-baru ini. Kami percaya ini akan menjadi satu lagi laluan antarabangsa utama ke Pulau Pinang dan kami memuji usaha berterusan AirAsia untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai destinasi pilihan serantau.”

AirAsia Malaysia (AK) mengendalikan 156 penerbangan setiap minggu melalui sembilan laluan ke Pulau Pinang dari Kuala Lumpur (49x seminggu), Johor Bahru (28x seminggu), Kota Kinabalu (14x seminggu), Kuching (14x seminggu), dan Langkawi (21x seminggu) serta Singapura (21x mingguan), Bandar Ho Chi Minh (4x mingguan), Jakarta (3x mingguan) dan Bali (2x mingguan).

Jadual penerbangan antara Pulau Pinang dan Bali (Denpasar):

Ikuti perkembangan terkini mengenai penerbangan, perjalanan, gaya hidup dan banyak lagi mengikuti @flyairasia di Instagram atau @airasia di Twitter dan WeChat/Weibo untuk kemas kini terkini.

*Tambang termasuk semua cukai lapangan terbang, surcaj bahan api dan bayaran lain yang berkenaan. Tertakluk kepada terma dan syarat.