Cabang digital Capital A jalin kerjasama strategik bersama Ant International untuk pertingkatkan kolaborasi bagi pembayaran digital dan teknologi kewangan

Keterangan gambar: MOVE Digital, cabang digital Capital A, bersama-sama dengan Ant International, bersedia untuk merevolusikan landskap fintech dan mengubah pengalaman perjalanan di seluruh dunia melalui usaha niaga kami AirAsia MOVE dan BigPay.

SHANGHAI, 29 Mac 2024 - MOVE Digital, cabang digital Capital A yang merangkumi dua perniagaan transformatif, AirAsia MOVE (sebelum ini dikenali sebagai airasia Superapp) dan perkhidmatan teknologi kewangan BigPay, telah mengumumkan kerjasama strategik dengan Ant International. Kerjasama ini merangkumi pelbagai bidang, termasuk meneroka integrasi lebih banyak kaedah pembayaran dan menyediakan perkhidmatan pembiayaan kepada platform Capital A, mengusahakan pemasaran digital dan peluang penajaan untuk menggalakkan pertumbuhan perniagaan, dan untuk bekerjasama dalam meningkatkan akses kepada pembiayaan yang mampan sambil menggalakkan peralihan kepada ekonomi rendah karbon bagi komuniti Perusahaan Mikro, Kecil & Sederhana (PKS).

Tan Sri Tony Fernandes, Ketua Pegawai Eksekutif Capital A, berkata, "Kami amat teruja untuk memulakan kerjasama transformatif ini bersama Ant International. Pengiktirafan global mereka sebagai pemain utama dalam teknologi kewangan, ditambah dengan kepakaran mereka yang tiada tandingannya, bersedia untuk memacu pertumbuhan pesat bagi perkhidmatan teknologi kewangan kami, BigPay, dan aplikasi perjalanan dalam talian (OTA) kami, AirAsia MOVE. Kedua-dua entiti ini komited terhadap pembangunan yang cepat, dan kerjasama ini akan mempercepatkan misi kolektif kami untuk menyediakan perkhidmatan kewangan yang lancar dan pengalaman perjalanan yang terbaik kepada pelanggan kami di seluruh dunia.

"Kami sangat teruja melihat kedua-dua syarikat menemui sinergi yang hebat antara satu sama lain dan menyasarkan pelbagai bidang yang boleh kami bekerjasama. Dengan memanfaatkan penyelesaian teknologi digital inovatif Ant International dan ekosistem kaya serta popular Capital A, kami boleh memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan di rantau ini dan seterusnya," kata Yang Peng, Ketua Pegawai Eksekutif Ant International.

Sebagai sebahagian daripada kerjasama strategik ini, AirAsia MOVE akan bekerjasama dengan Ant International untuk meneroka pengintegrasian penyelesaian pembayaran Alipay+ ke dalam platformnya, membolehkan pengguna membayar perkhidmatannya menggunakan Alipay+. AirAsia MOVE dan Ant International juga akan meneroka penggunaan pelbagai teknologi dompet (‘Wallet Tech’), termasuk aplikasi super dan program mini dalam ekosistem Alipay+, untuk meningkatkan pengalaman pengguna.

AirAsia MOVE akan memanfaatkan pangkalan pengguna Ant International yang luas untuk mempromosikan perkhidmatannya. Ini akan melibatkan promosi bersasar, tawaran eksklusif untuk pengguna dompet Alipay+, dan peningkatan keterlihatan untuk AirAsia MOVE dalam ekosistem Alipay+.

Kedua-dua syarikat itu akan bekerjasama dalam inisiatif pemasaran bersama dan meneroka peluang penajaan untuk acara seperti UEFA EURO 2024 Berlin.

Secara keseluruhannya, kerjasama strategik ini bertujuan untuk meningkatkan pengalaman pengguna bagi perkhidmatan AirAsia MOVE dengan memanfaatkan penyelesaian pembayaran dan pangkalan pengguna Alipay+, di samping mewujudkan peluang pemasaran dan penajaan.

Kedua-dua pihak juga bersetuju bahawa BigPay akan menjadi rakan kongsi dompet Alipay+ terbaharu untuk membolehkan 1.5 juta penggunanya membayar dengan lancar apabila mereka melancong ke luar negara. Ia juga akan meneroka penggunaan Alipay+ Wallet Tech, termasuk pencegahan penipuan dan teknologi inovatif lain untuk membangunkan platform pembayaran yang lebih mantap.

Capital A kini menawarkan lebih 20 produk dan perkhidmatan berbeza yang saling berkait antara satu sama lain, termasuk kumpulan syarikat penerbangan - AirAsia Aviation Group, AirAsia MOVE, dan perkhidmatan teknologi kewangan BigPay, yang memberikan perkhidmatan kepada lebih 700 juta orang di rantau ini.

Diperkenalkan pada 2020, Perkhidmatan Pembayaran Mudah Alih Rentas Sempadan Alipay+ kini menghubungkan lebih 88 juta pedagang di 57 negara dan wilayah kepada 1.5 bilion akaun pengguna di lebih 25 e-dompet dan aplikasi perbankan, membolehkan pengguna melakukan perjalanan dan membayar tanpa bimbang di peringkat global, dan membolehkan peniaga membina penglibatan pengguna rentas sempadan dan pemasaran digital.

Perkhidmatan ini dibina berdasarkan perkongsian serantau yang meluas dengan Alipay+, termasuk mempunyai skim QR nasional seperti SGQR Singapura, PayNet Malaysia, ZeroPay Korea Selatan, LankaPay Sri Lanka, dan KHQR Kemboja.

Berdasarkan LOI tersebut, Ant International dan Capital A juga akan bekerjasama untuk mempromosikan inisiatif kemampanan seperti memajukan rangkuman digital global, memupuk bakat digital, dan mempromosikan program perjalanan yang mampan. Selain itu, Capital A telah memberikan komitmennya kepada inisiatif terbaharu Ant International iaitu SIRIUS, bertujuan untuk menyediakan komuniti MSME dengan akses kepada kewangan mampan yang akan meningkatkan dan memartabatkan komuniti yang kurang mendapat perkhidmatan ini.

“Ant International berdedikasi untuk membina ekonomi digital masa depan yang bertenaga dan mampan bersama rakan kongsi perniagaan kami di seluruh dunia berdasarkan kekuatan teknologi dan pemahaman merentas sektor kami, dan saya percaya perkongsian komprehensif kami dengan Capital A akan mencapai kesan inklusif yang lebih besar untuk seluruh masyarakat melalui kejayaan perniagaan,” ujar Yang.

***TAMAT***

Mengenai Capital A

Capital A (dahulunya dikenali sebagai Kumpulan AirAsia) ialah syarikat pemegang pelaburan dengan portfolio perniagaan penerbangan dan pengembaraan sinergi yang memanfaatkan data dan teknologi, termasuk syarikat penerbangan tambang rendah terkemuka dunia AirAsia, Kumpulan Perkhidmatan Penerbangan Capital A, AirAsia MOVE (dahulunya airasia Superapp) dan platform teknologi kewangan BigPay, serta usaha niaga logistik Teleport. Visi Capital A adalah untuk mencipta dan menyampaikan produk dan perkhidmatan yang berfokus kepada menawarkan nilai terbaik pada kos terendah, disokong oleh pangkalan data yang kukuh selama lebih 20 tahun beroperasi dan sebagai salah satu jenama terkemuka Asia yang kekal komited untuk berkhidmat kepada golongan yang kurang mendapat perkhidmatan di Asean dan seterusnya.

Mengenai Ant International

Beribu pejabat di Singapura, Ant International memperkasakan masa depan perdagangan global melalui inovasi digital untuk semua orang dan setiap perniagaan berkembang maju. Dengan kerjasama erat bersama rakan kongsi, kami menyokong perniagaan dari pelbagai saiz di seluruh dunia untuk merealisasikan aspirasi pertumbuhan mereka melalui rangkaian komprehensif penyelesaian pembayaran digital dan perkhidmatan kewangan yang dipacu teknologi.

Pertanyaan Media

Capital A

Maryanna Kim

maryannakim@airasia.com

Ant International

Li Tao

tao.l@antgroup.com