Capital A tandatangani kerjasama meluas dengan Kumpulan Trip.com

SHANGHAI, 29 Mac 2024 – Capital A hari ini mengumumkan bahawa ia telah menandatangani sebuah kerjasama komprehensif dengan penyedia perkhidmatan pelancongan global terkemuka di China iaitu Trip.com Group, bertujuan untuk mempertingkat tawaran perjalanan dan jangkauan pasaran di seluruh Asia. Kerjasama strategik itu merangkumi pelbagai entiti perniagaan, termasuk AirAsia, dan AirAsia MOVE untuk bidang kerjasama utama seperti penyelesaian inovatif merangkumi penerbangan ke penginapan, tarikan dan tiket, perkhidmatan e-panggilan dan pembayaran.

Membina kerjasama strategik berjaya yang pertama kali diumumkan pada tahun 2020, kerjasama lanjutan ini menggariskan komitmen untuk mengembangkan hubungan berterusan antara kedua-dua entiti. Kedua-duanya akan terus memperluas jangkauan dan portfolio tawaran AirAsia dan AirAsia MOVE dengan memanfaatkan penyelesaian inovatif Kumpulan Trip.com bersama-sama, seperti produk dagangan dan antarasyarikat maya. Selain itu, kerjasama itu akan memfokuskan pada pembangunan penyelesaian teknologi untuk meningkatkan hasil dan mengoptimumkan kecekapan kos.

Tambahan pula, kedua-dua pihak akan mengukuhkan perkongsian maklumat mengenai trend pelanggan dan risikan pasaran, di samping komitmen untuk meningkatkan perkhidmatan pelanggan melalui kerjasama antara pasukan perkhidmatan pelanggan Kumpulan AirAsia dan Trip.com. Sementara itu, TripLink - cabang teknologi kewangan Kumpulan Trip.com - akan menyediakan Kumpulan AirAsia Aviation Group dengan penyelesaian pembayaran. Sinergi ini akan mencipta nilai tambah untuk kedua-dua entiti, sambil membolehkan mereka memacu inovasi dan memberikan nilai yang lebih baik kepada pelanggan mereka.

Puan Jane Sun, Ketua Pegawai Eksekutif, Kumpulan Trip.com, berkata: “Pelanjutan kerjasama strategik antara kedua-dua syarikat ini adalah bukti positif yang telah kami lihat sejak kami menandatangani perjanjian awal kami pada tahun 2020. Kumpulan Trip.com telah melabur dalam teknologi secara berterusan untuk meningkatkan proses dan pengalaman pelanggan kami, dan kami teruja untuk memanfaatkan kuasa teknologi sambil meneruskan kerjasama kami dengan Capital A untuk memberikan para pengguna kami perjalanan yang terbaik setiap kali mereka membuat tempahan dengan kami.”

Ketua Pegawai Eksekutif Capital A, Tan Sri Tony Fernandes, berkata, “Kami sangat teruja dengan penyertaan tiga entiti Capital A – AirAsia, AirAsia MOVE, dan BigPay – dalam kerjasama ini. Kerjasama kami melangkaui promosi penerbangan AirAsia dan produk sampingan pada platform Kumpulan Trip.com. Pelan inventori dan pertumbuhan AirAsia tertumpu pada China dan kemudian mendapatkan pangkalan pelanggan Kumpulan Trip.com ke Asean, manakala AirAsia MOVE akan bekerjasama dalam inventori hotel Kumpulan Trip.com dan menawarkan aktiviti MOVE, tiket, dan kerjasama perjalanan untuk pengguna Kumpulan Trip.com. Selain itu, kami akan meneroka peluang kerjasama masa hadapan mengenai pembayaran untuk BigPay. Kami akan memanfaatkan rangkaian dan sumber yang luas antara satu sama lain untuk menawarkan pengalaman perjalanan yang dipertingkatkan kepada pelanggan kami, memberikan pertumbuhan dan kejayaan bersama untuk kedua-dua organisasi kami."

Kerjasama terbaharu ini dibuat ketika industri penerbangan global telah menunjukkan pertumbuhan yang sihat setakat tahun ini, dengan tempahan di platform Kumpulan Trip.com meningkat sebanyak 82% berbanding tempoh yang sama tahun lepas. Pada tahun 2023, perniagaan pengangkutan Kumpulan menyaksikan peningkatan hasil sebanyak 123% tahun ke tahun, dan dalam tempoh yang sama, hasil Capital A meningkat sebanyak 25% berbanding dengan tahap 2019 walaupun beroperasi dengan hanya 80% daripada jumlah pesawat pada 2019 dengan  faktor beban 88% yang kukuh.

***TAMAT***

Mengenai Capital A

Capital A (dahulunya dikenali sebagai Kumpulan AirAsia) ialah syarikat pemegang pelaburan dengan portfolio perniagaan penerbangan dan pengembaraan sinergi yang memanfaatkan data dan teknologi, termasuk syarikat penerbangan tambang rendah terkemuka dunia AirAsia, Kumpulan Perkhidmatan Penerbangan Capital A, AirAsia MOVE (dahulunya airasia Superapp) dan platform teknologi kewangan BigPay, serta usaha niaga logistik Teleport. Visi Capital A adalah untuk mencipta dan menyampaikan produk dan perkhidmatan yang berfokus kepada menawarkan nilai terbaik pada kos terendah, disokong oleh pangkalan data yang kukuh selama lebih 20 tahun beroperasi dan sebagai salah satu jenama terkemuka Asia yang kekal komited untuk berkhidmat kepada golongan yang kurang mendapat perkhidmatan di Asean dan seterusnya.

Mengenai Kumpulan Trip.com

Kumpulan Trip.com ialah penyedia perkhidmatan pelancongan global terkemuka yang terdiri daripada Trip.com, Ctrip, Skyscanner, Qunar, dan TrainPal. Di seluruh platformnya, Kumpulan Trip.com membantu pengembara di seluruh dunia membuat tempahan termaklum dan kos efektif untuk produk dan perkhidmatan pelancongan serta membolehkan rakan kongsi menghubungkan tawaran mereka dengan pengguna melalui pengagregatan kandungan dan sumber berkaitan perjalanan yang komprehensif, dan transaksi lanjutan platform yang terdiri daripada aplikasi, tapak web, dan pusat sokongan pelanggan 24/7. Ditubuhkan pada tahun 1999 dan disenaraikan di NASDAQ pada tahun 2003 dan HKEX pada tahun 2021, Kumpulan Trip.com telah menjadi salah satu kumpulan pelancongan yang paling terkenal di dunia, dengan misi "untuk mengejar perjalanan yang sempurna untuk dunia yang lebih baik." Ketahui lebih lanjut mengenai Kumpulan Trip.com di sini: group.trip.com.

Pertanyaan Media

Capital A

Maryanna Kim

maryannakim@airasia.com

Citigate Dewe Rogerson 

Sarah Tan / Jeanne Mah / Goh Wen Jin / Christel Yang

Emel: trip.com_sg@citigatedewerogerson.com 

Telefon: +65 6589 2378 / 6589 2362