airasia MOVE dedahkan trend Pelancong pada 2023: Nilai dan harga sebagai Penentu Keutamaan Utama

  • Minggu terakhir setiap bulan menjadi minggu tertinggi untuk tempahan penerbangan

  • Pelancong gemarkan tempat tinggal yang berbaloi

  • 2.3 billion airasia poins ditebus pada tahun 2023 


KUALA LUMPUR, 11 DISEMBER 2023 - Mengakhiri tahun 2023, airasia MOVE (dahulunya airasia Superapp) mendedahkan trend pelancong di seluruh rantau ini, dengan 'nilai' muncul sebagai faktor paling penting yang menentukan keutamaan dan kesetiaan pengguna aplikasinya. 

Ketua Pegawai Eksekutif airasia MOVE, Nadia Omer, "Trend pelancong yang kami perhatikan sepanjang tahun adalah sejajar dengan komitmen airasia MOVE untuk mewujudkan ekosistem perjalanan yang inklusif dan mampu milik untuk semua orang. Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pengguna setia kami yang telah bersama kami sepanjang perjalanan ini. Dengan memahami tingkah laku pengguna, kami terus bermotivasi untuk terus berinovasi dan meningkatkan airasia MOVE pada tahun akan datang, dan mewujudkan komuniti yang meningkatkan pengalaman perjalanan pengguna sambil menawarkan nilai terbaik yang boleh diakses untuk semua orang pada satu platform yang mudah.”

Minggu terakhir setiap bulan menandakan tempoh puncak tempahan penerbangan 

Berdasarkan gelagat urus niaga pengguna di airasia MOVE, hari kemuncak untuk tempahan penerbangan bagi semua kategori syarikat penerbangan yang tersedia pada apl adalah menjelang hari gaji dan minggu terakhir bulan tersebut.

Antara destinasi teratas yang ditempah sepanjang 2023 ialah Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu di Malaysia, Bangkok dan Chiang Mai di Thailand, dan Manila di Filipina, dengan lebih 30% pengguna aplikasi mencari destinasi tersebut digabungkan. Pada masa ini, airasia MOVE menawarkan penerbangan dari AirAsia, syarikat penerbangan tambang rendah terbaik dunia dan 700 syarikat penerbangan lain di seluruh dunia dengan nama terkenal seperti Turkish Airlines, Etihad, ANA, KLM, Air Arabia, Air New Zealand, Citilink, Bangkok Airways, Royal Brunei, Vietnam Syarikat penerbangan, Jeju Air dan banyak lagi!

Nadia menambah, "Kami sentiasa memastikan bahawa kami memberikan nilai terbaik kepada pengguna apl kami, dan mereka boleh mendapatkannya dengan promosi bulanan ikonik kami seperti Jualan Super Superapp. Tersedia secara eksklusif sehingga 17 Disember, Super Sale menawarkan tawaran penerbangan antarabangsa dengan diskaun 20%, dan diskaun 30% untuk hotel di seluruh dunia dan perjalanan lapangan terbang daripada RM54 sehala dan banyak lagi. Muat turun aplikasi untuk mendapatkan tawaran nilai terbaik daripada airasia MOVE.”

Pengembara lebih suka penginapan bernilai terbaik 

74% pengguna airasia MOVE memilih hotel antara MYR250-400, dengan Resorts World Group, Ibis dan Fave Hotel menjadi antara pilihan utama pengembara serantau. Menariknya, kebanyakan tempahan hotel dibuat kira-kira 30 hari sebelum ketibaan manakala tempahan penerbangan dibuat lebih awal.

2.3 bilion mata airasia ditebus pada 2023 

Nilai jelas kekal sebagai salah satu faktor penentu kesetiaan pengguna dalam sektor pelancongan. Selain promo, pengguna airasia MOVE sering mengambil kesempatan daripada faedah program kesetiaan ganjaran airasia. Trend dalam kalangan pengguna airasia MOVE menunjukkan lebih 40% peningkatan ahli airasia pada tahun 2023 berbanding tahun 2022. Secara keseluruhan, ahli telah menebus sehingga 2.3 bilion mata airasia untuk berurus niaga merentas seluruh ekosistem di seluruh airasia MOVE. "Fakta ini sejajar dengan komitmen kami sebagai platform OTA+ yang mengutamakan nilai terbaik untuk pelanggan kami.

2.3 bilion mata airasia yang ditebus bersamaan dengan 175 ribu penerbangan dari Kuala Lumpur ke Krabi semasa promo Panggilan Akhir dan kami berharap untuk membuat mata yang memperolehi dan pengalaman penebusan lebih baik untuk semua orang pada tahun hadapan!”, tambah Nadia. “Ketika kami bersiap sedia ke 2024, pelanggan boleh menjangkakan dan menambah baik pengalaman aplikasi, serta produk yang menarik dan inovatif seperti pelan langganan penerbangan yang diperbaharui, tawaran yang lebih baik untuk penerbangan, hotel dan banyak lagi,” akhir Nadia.

Untuk pengalaman yang lancar dan dipertingkatkan, muat turun airasia Superapp anda (akan dinamakan semula kepada airasia MOVE tidak lama lagi) daripada Apple App Store, Google Play Store, atau Huawei AppGallery.