AirAsia lancar penerbangan pertama dari Kota Kinabalu ke Manado, bandar kedua terbesar di Sulawesi

MANADO, 1 September 2024 - AirAsia hari ini meraikan penerbangan sulung dari Kota Kinabalu ke Manado, ibu kota Sulawesi Utara dan bandar kedua terbesar di pulau Sulawesi di Indonesia.

Dikendalikan oleh AirAsia Malaysia (kod penerbangan AK), penerbangan tersebut berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu pada jam 8.50 pagi dan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Sam Ratulangi pada jam 11.00 pagi waktu tempatan. 

Penerbangan AK1797 turut diraikan dengan pancuran air setibanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Sam Ratulangi, Manado, Sulawesi Utara dan tetamu yang tiba disambut dengan meriah oleh Drs Steven OE Kandouw, Wakil Gabenor Sulawesi Utara, Rafail Walangitan, Konsulat Jeneral Republik Indonesia di Kota Kinabalu, Pengurusan Lapangan Terbang Ratulangi dan AirAsia Allstars.

Laluan baharu ini mengesahkan komitmen AirAsia untuk menyediakan lebih banyak pilihan perjalanan dari Kota Kinabalu, hab kedua terbesarnya di Malaysia untuk destinasi domestik dan antarabangsa dengan sejumlah 30 laluan dengan 387 penerbangan setiap minggu sebagai Kumpulan.